Dag 3 - mina rädslor/fobier

Jag har klaustrofobi. Cellskräck är ett annat ord.
Alltså, rädsla för små, sutna rum.
Det är därför jag aldrig skulle ställa mig i en hiss (som ni säkert hört många gånger förr)
Kan heller inte vara på en toalett med låst dörr om inte toan har ett fönster som jag säkert vet går att få upp, våran lilltoa har inget fönster så där låser jag aldrig dörren. Helst stänger jag den inte ens!
Känner mig instängd, som ni kanske förstår..
Kan verkligen inte gå på en offentlig toalett, mina kompisar vet hur rädd jag blir. Dom brukar få stå utanför eftersom att jag absolut inte låser dörren.
Ska jag gå på dass på t.ex ett tåg så kan jag inte ens stänga dörren helt för där är det ju så otroligt litet och då kommer dom vanliga tankarna att "Jag kanske inte kommer ut, dörren går säkert i baklås och tillslut försvinner luften härifrån och då kvävs jag.. osv" Mest dödstankar, att fastna i en hiss är lixom det jag är mest rädd för i hela världen.
Tänk att bara sitta där (fast jag hade förmodligen flippat ur totalt och tappat kontrollen och slått mig blodig på väggarna) men iallafall, vara utan vatten, toa och mat om man blir hungrig. Och tillsist, kvävas för att det inte kommer in någon luft. Och ja, jag vet mycket väl att det går att andas såklart, men det spelar ingen roll, jag är livrädd ändå.
Sola solarium eller ligga i en sån där "floating" grej hade jag aldrig heller kommit på tanken att göra, instängt, nejtack!
När jag, Rickard, Mattias och Oliver var uppe på åberget och gick igenom grindar (vi var utomhus hela tiden) så hade jag enorm panik att grindarna på något sätt skulle stängas och vi skulle bli fast.
När jag är förkyld och får svårt att andas genom näsan så blir jag också ångestfylld, att helt plötsligt tappa andan i sömnen.
Känner många som har araknofobi, akrofobi och skotofobi, men ingen med klaustrofobi.
Jaja, någon som orkade läsa igenom allt detdär? Nog om det nu.
Fick inte ens med nästan allt, då skulle jag behövt ett par sidor till att förklara bättre på, hoppas att ni förstod litegrann!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0